kwetsbare vluchtelingen hulp Oeganda

Stichting Crane

Werkwijze

Stichting Crane biedt kwetsbare vluchtelingen een steuntje in de rug. Een lening onder zachte voorwaarden als startkapitaal, een bijdrage aan opleiding, een gift voor aanschaf van hulpmiddelen. Door versterking van de economische zelfstandigheid groeit de kans op een waardig bestaan.

Stichting Crane werkt samen met lokale Oegandese partners voor de uitvoer van zogenoemde IGA (Inkomen Genererende Activiteiten). De partners dragen zorg voor beoordelen en opvolgen van aanvragen van vluchtelingen.

Stichting Crane houdt toezicht op de besteding, verantwoording en eventuele terugbetaling van de toegekende financiële bijdragen.

Uitgangspunten

Voor een financiële bijdrage door Stichting Crane gelden de volgende criteria.

De financiële bijdrage moet aantoonbaar gebruikt worden voor verbetering van de (kans op) economische zelfredzaamheid.

Een financiële bijdrage per persoon bedraagt maximaal 1500,-. De begunstigde dient:

• geregistreerd te zijn als vluchteling bij de UNHCR in Oeganda of als “internally displaced person” in het land van herkomst in de regio, en
  • minimaal 15 jaar oud te zijn.

Sharing Youth Centre
Onze huidige partner Sharing Youth Centre is al 40 jaar actief in de hoofdstad Kampala. Sharing biedt jongvolwassenen een vakopleiding die hen in staat stelt een inkomen te verwerven.

De kosten per opleidingsplaats bedragen € 950,-.

Kijk voor meer informatie op www.sharingyouthcentre.org

Our Energy Foundation

Met  zonne-energie zorgen we voor een betrouwbare en stabiele stroomvoorziening zodat instellingen en scholen in Afrika de zorg en het onderwijs kunnen bieden zoals ze willen. OEF ondersteunt lokale organisaties die grote impact hebben op de lokale bevolking. Zie ook www.ourenergyfoundation.nl

Wilde Ganzen

Wilde Ganzen steunt overal ter wereld aanpakkers die armoede van onderop willen doorbreken. Met kleine slimme projecten zorgen zij voor vooruitgang in hun eigen buurten en dorpen. Kijk voor meer informatie op www.wildeganzen.nl.

Development Community Organization Dososu

DCO Dososu is in 2020 opgericht door en voor vluchtelingen die verblijven in het UNHCR Vluchtelingenkamp in Bweyale, Kiryandongo. Het initiatief voor Dososu is genomen door een aantal ´professionals´ die voorheen werkzaam waren bij NGO´s in Zuid-Soedan. Het streven is om in gezamenlijkheid te werken aan kennisopbouw en economische zelfstandigheid, die houdbaar en onafhankelijk is van een eventuele terugkeer naar het land van herkomst.

Nieuwsbrieven

Stichting Crane Oeganda